tirsdag 1. juni 2010

Løst trekk til stol.

Som takk for opptrekkingen av rokkokkostolene til tante fikk jeg disse fine gamle stolene. Jeg skal trekke dem ordentlig om senere, men først lager jeg løse trekk til dem.

010

‘Tenkte jeg kunne lage en liten fotomontasje om hvordan jeg gjør det. Det er ikke så enkelt å forklare, men håper bildene gjør det litt mer forståelig.

011 014

Starter med indrerygg og tegner etter stolens fasong. Dette blir sømmen senere. (tegn på vrangen) Husk sømmingsmonn på 1 cm

016018

019 020

Det vil variere fra stol til stol fasongen, men prinsippet er at man begynner med ett stykke indre rygg og sete. Så armlen/indre armlen.

022 027

Monter opp stykkene med nåler. Så tegner jeg opp ytre side. Klipp en, snu stoffet og bruk malen og klipp andre siden. Jeg har valgt striper og det er vanskeligere for da må man tenke lengderettning hele veien. Til slutt målte jeg opp ryggen.

023024

004 003

Vrangen Retten

Monterte opp alle delene med nåler igjen for å sjekke at alt passet “sånnsirca”. Lagde en søm i overgang rygg/sete og måtte lage ett innlegg/fall i knekk på armlen.

005

Kastet over (zikk zakk:)alle delene og sydde sammen. Bak er det et åpent stykke likt på begge sider. Dette for å få tredd hele stykket ned på stolen. Her kan du bruke borrelås. Det skjuler åpningen helt. Men snorer og sløyfe er også fint.

009

Sånn plutselig ferdig. Bakstykket ble litt smalt så jeg lagde to folder på indre rygg.

006

Da har jeg en stol igjen og heldigvis husket jeg og klippe stoffet til den samtidig he he.

Håper dette kan være litt til nytte.

I dag har mellomste mann utplassering på verkstedet, så vi koser oss med knappelaging og mye musikk. Ikke verst å ha en kollega en gang i blant.

Have a splendid day.

Randi

16 kommentarer:

Elizabet Stilig hjem sa...

Hei Randi, så utrolig fint trekk, så flink du er!
Dette ble virkelig veldig bra!

Anken sa...

Hihi, nyinnkjøpt symaskin kommer i hus i ettermiddag men jeg tror vel dette ble litt vel avansert for meg å prøve på. Det virker så "enkelt og greit", men jeg får nok prøve meg med noe enklere til å begynne med. Kanskje jeg klarer en pute?
Trekket ble kjempebra, gleder meg til jeg tør prøve meg på noe sånt :)

Nikoline sa...

Dette trur eg ikkje eg skal satsa på sjølv.... Men det hadde vore moro og prøvd synes eg,hadde vel gitt opp før eg kom halvvegs vil eg tru!
Så superflotte stolar du har fått!
Ha ein fin junidag:0)

Hjertedamas blogg sa...

Hei. Det var et interessant innlegg!!!!! Jeg har alltid drømt og å lære å trekke om møbler, og heldige meg skal på helgekurs om kort tid!!!! skal trekke om en gammel stol, som jeg syntes trenger og bli freshet litt opp. Modernisert, liksom, he-he. Har tenkt meg på videregående-helgekurs til høsten. Dersom fingrene mine er sterke nok, og jeg får dette til,- så kunne jeg tenke meg og lære mer. Jeg elsker gamle møbler og ting, og gjenbruk!!!! Klemz

Har en drøm... sa...

Nice ♥ Kjempelurt og lage slike overkast-trekk til da, de kan jo vaskes og... hmmm, ikke dumt:)
Takk for inn-med-tskje-forklaring, sånt liker vi:)

Ha en herlig dag!

Klem line

Hege sa...

Så flink du er Randi!
- og takk for god instruks:-)
Må begynne som nattarbeider skal jeg holde følge med deg!;-D
Ha en fin kveld,
klem Hege.

Randis side sa...

Hokus, pokus ;) Det va jo enkelt... :D He,he.. Det virker ihvertfall sånn etter den grundige forklareingen. Men smart ble det! Ha en flott arbeidsuke videre :) Klem

cissemosse sa...

Tusen takk for flott instruksjon! Dette har jeg lurt på lenge. Har prøvd meg fram en gang, men det ble slett ikke pent... Nå skal jeg prøve igjen!

cissemosse sa...

Håper det er greit at jeg har linket til den fine beskrivelsen din på bloggen min!

kat-mo sa...

Det ser så lett ut når du gjør det....:)

Frk:Twil sa...

Så flott at du deler sykunnskap!!!
Sier ikke nei takk til noen tips og råd fra ei som virkelig kan det!
Lekkert trekk!
Klemmer

Alvas hjørne sa...

Så flink du er!
Dette ble lekkert:)

Tonemor sa...

Det trekket ble jo både super fint og praktisk.
Ønsker deg en fin dag.
Klem Tone

Elin med Draumesidene sa...

Thank You!!! Dette skal prøvast! Har to Slettvollstolar som skal få seg sommarkåpe! :)))

Klem E.

Monica sa...

Superflott at du laget et innlegg om løse stoltrekk. Har flere stoler som trenger til fornying. Legger meg til som følger her hos deg.

alaa nile sa...

Det trekket ble jo både super fint og praktisk.
Ønsker deg en fin dag.
Klem Tone

شركة عزل اسطح بالرياض
شركة عزل خزانات بالرياض

شركة تنظيف فلل بجدة
شركة كشف تسربات المياه بالدمام
شركة تنظيف موكيت بالدمام
اضغط هنا
اضغط هنا
اضغط هنا
اضغط هنا
اضغط هنا
شركات تنظيف خزانات بالدمام
شركة كشف تسرب المياه بمكة
شركة عزل اسطح بجدة
اسعار ايجار السيارات فى مصر
شركة تسليك مجارى بمكة
اضغط هنا
اضغط هنا